You are currently viewing CLASS CITATIONS: THE SOILED BODY: GORE, PORNOGRAPHY AND BODILY FLUIDS

CLASS CITATIONS: THE SOILED BODY: GORE, PORNOGRAPHY AND BODILY FLUIDS

Thank you to everyone who attend the Miskatonic New York March 2022 class. Please find below instructor Éric Falardeau’s filmography and bibliography. You can learn more about his research and work on his website (in French).

FILMS

  • BARKER, Clive, Hellraiser, UK, 1987.
  • BUTTEGEREIT, Jörg, Nekromantik, Germany, 1987.
  • CERDÀ, Nacho, Aftermath, Spain, 1994.
  • CRONENBERG, David, Shivers, Canada, 1975.
  • FINDLAY, Roberta, A Woman’s Torment, USA’ 1977.
  • FRANCO, Jess, Famele Vampire, Spain, 1975.
  • HOOPER, Tobe, The Texas Chainsaw Massacre, USA, 1974.
  • HUGO, Michael, Hardgore, USA, 1974.
  • JAMES, Joyce, Driller: A Sensual Thriller, USA, 1984.
  • KREN, Kurt, Leda mit dem Schwan (764 Leda and the Swan), Germany, 1964.
  • NORMAN, Paul, Edward Penishands, USA, 1991.
  • ROMERO, George A, Land of the Dead, USA, 2005.
  • SAKMANN, Doug, Re-Penetrator, USA, 2004.
  • TSUKAMOTO, Shynia, Tetsuo : The Iron Man, Japan, 1989.
  • VALENTINE, Lucifer, Slaughtered Vomit Dolls, Canada, 2006.
  • ZULAWSKI, Andrei, Possession, France, 1981.

TEXTS

  • BALÁZS, Béla. « From Theory of Film: The Close-up and the Face of Man », in COHEN, Marshall et Gerald MAST (ed.). Film Theory and Criticism, 2nd edition, Oxford/New York, Oxford University Press, 1979, p. 288-298.
  • BATAILLE, Georges. L’érotisme. Paris : Les éditions de Minuit, 2011.
  • BAUDRILLARD, Jean. « The Ecstasy of Communication », in FOSTER, Hal (dir.). The Anti Aesthetic: Essays on Postmodern Culture, Seattle, Bay Press, 1983, p. 126-133.
  • BONITZER, Pascal. « La notion de plan et de sujet au cinéma. Voici. », Cahiers du cinéma, no 273, janvier 1977, p. 6-18.
  • BROHM, Jean-Marie. « Corpus Symbolicum », Quel corps?, no 34/35 Corps symbolique, 1988, p. 22-40.
  • CLOVER, Carol J. « Her Body, Himself: Gender in the Slasher Film », Representations, no 20, Fall 1987, p. 187-228.
  • CLOVER, Carol J. Men, Women, and Chainsaws: Gender in the Modern Horror Film, Princeton, Princeton University Press, 1992.
  • DADOUN, Roger. « L’épouvante intérieure ou Qu’est-ce que l’homme a dans le ventre ? (Faux-semblants et Incidents de parcours) », Positif, no 337, mars 1989, p. 48-51.
  • DOMINGUEZ Leiva, Antonio. Esthétique de l’éjaculation, coll. Borderline, Neuilly-lès-Dijon, Le Murmure, 2012.
  • DUBOIS, Philippe. « Glacé d’effroi. Les figures de la Peur ou les passions de l’expression à la représentation », Traverses, no25, 1982, p. 137-147.
  • DYER, Richard. « Entertainment and Utopia », in ALTMAN, Rick. Genre: The Musical – A Reader, London, Routledge, 1981.
  • FALARDEAU, Éric. « La pornographie cinématographique comme rituel ». Intérieurs du rituel : approches, pratiques et représentations en arts, Actes du 4e Colloque Arts et Médias de l’Université de Montréal, tenu les 24 et 25 novembre 2016, Montréal, Université de Montréal, 2018.
  • Falardeau, Éric. Le corps souillé : gore, pornographie et fluides corporels.  Longueuil : Éditions l’Instant Même, coll. L’instant ciné, 2019.
  • FENTON, Harvey (ed.). Flesh and Blood Compendium, London, FabPress, 2004.
  • FENTON, Harvey (ed.). Flesh and Blood Compendium… volume 2, London, FabPress, 2011.
  • FLINT, David. Babylon Blue: An Illustrated History of Adult Cinema, London, Creation Books, 1998.
  • FOUCAULT, Michel. Histoire de la sexualité I. La volonté de savoir, Paris, Éditions Gallimard, 1976.
  • Granger, Damien. Horror Porn. La fesse cachée du cinéma d’exploitation. Paris: Home Team Media Group, 2021.
  • KIPNIS, Laura. Bound and Gagged. Pornography and the Politics of Fantasy in America, New York, Grove Press, 1996.
  • KRISTEVA, Julia. Pouvoirs de l’horreur : essais sur l’abjection, Paris, Éditions du Seuil, 1980.
  • LEHMAN, Peter (dir.). Pornography: Film and Culture, New Brunswick/New Jersey/London, Rutgers University Press, 2006.
  • O’NEILL, Bob. Variations scatologiques. Pour une poétique des entrailles, coll. L’attrape-corps, Paris, La Musardine, 2005.
  • PAASONEN, Susanna. Carnal Resonance. Affect and Online Pornography, Cambridge, The MIT Press, 2011.
  • ROUYER, Philipe. Le cinéma gore : une esthétique du sang, coll. 7e art, Paris, Éditions du cerf, 1997.
  • ROUYER, Philipe. « Corps à gore », Positif, no 337, mars 1989, p. 51-53.
  • ROUYER, Philipe. « L’art de la coupe et de la découpe dans les films d’horreur », dans MAILLOT, Pierre et Valérie MOUROUX (dir.). CinémAction (Les conceptions du montage), Corlet-Télérama, no 72, 1994 : 127-131.
  • SPINRAD, Paul. The RE/Search Guide to Bodily Fluids, San Francisco, Juno Books, 1999.
  • STRAUVEN, Wanda (dir.). The Cinema of Attractions Reloaded, Amsterdam, Amsterdam University Press, 2006.
  • THOMAS, Louis-Vincent. Les chairs de la mort, Paris, Institut d’édition, 2000.
  • TODOROV, Tzvetan. Introduction à la littérature fantastique, coll. Essais/Point, Paris, Éditions du Seuil, 1970.
  • TOHILL, Cathal et Pete TOMBS. Immoral Tales: European Sex and Horror Movies 1956-1984, London, St-Martin Press, 1995.
  • VARMA, Devendra. The Gothic Flame: Being a History of the Gothic Novel in England. Its Origins, Efflorescence, Disintegration, and Residuary Influences, New York, Russell and Russell 1988.
  • VÖRÖS, Florian (dir.). Cultures pornographiques. Anthologie des porn studies, Amsterdam, Éditions Amsterdam, 2015.
  • WARREN, Paul. Le secret du star system américain. Le dressage de l’œil, Montréal, Hexagone, 2002.
  • WILLIAMS, Linda. Hardcore: Power, Pleasure and the “Frenzy of the Visible”, Berkeley/Los Angeles, University of California Press, 1989.
  • WILLIAMS, Linda (dir.). Porn Studies, Durham/London, Duke University Press, 2004.
  • WILLIAMS, Linda. Screening Sex, Durham/London, Duke University Press, 2008.
  • WILLIAMS, Linda. « Film Bodies: Gender, Genre, and Excess ». GRANT, Barry Keith (dir.). Film Genre Reader II, Austin, University of Texas Press, 1995, p. 140-158.
  • WILLIAMS, Linda. « Corporealized Observers: Visual Pornography and the “Carnal Density of Vision” ». PETRO, Patrice (dir.). Fugitive Images: From Photography to Video, Bloomington, Indiana University Press, 1995, p. 3-41.